Identita a jej overenie

Identita a jej overenie

Ako sme si hovorili v predošlom príspevku, prvým krokom ku cloudovým službám je zaregistrovanie sa, inými slovami vytvorenie si identity alebo účtu: vyberieme si meno, ktorým sa budeme prihlasovať a heslo, ktorým bude chránený náš prístup. Všimnite si, že na overenie našej identity potrebujeme zadať minimálne dva údaje. Pri niektorých službách môže byť prístup chránený

Ako sme si hovorili v predošlom príspevku, prvým krokom ku cloudovým službám je zaregistrovanie sa, inými slovami vytvorenie si identity alebo účtu: vyberieme si meno, ktorým sa budeme prihlasovať a heslo, ktorým bude chránený náš prístup. Všimnite si, že na overenie našej identity potrebujeme zadať minimálne dva údaje. Pri niektorých službách môže byť prístup chránený ešte zadaním ďalšieho údaja: napríklad kódu, ktorý bude doručený SMS správou alebo e-mailom. Ak poskytovateľ (Facebook, Google, Microsoft) overí, že sme zadali správne prihlasovacie údaje, umožní nám prístup k službe.

Ako si správne vybrať heslo

Základnou funkciou hesla je chrániť pred nepovolaným prístupom. Na to nesmieme zabúdať, keď si vyberáme heslo. Heslá typu 123456, heslo, Password, qwerty, abc123* naše konto neuchránia. Ako si zvoliť heslo tak, aby sme znížili šancu, že ho niekto iný uhádne? Rozhodne ako heslo nedávajme svoje meno, rodné číslo, adresu, číslo telefónu či ŠPZ svojho auta alebo niektoré z vyššie uvedených najčastejších nesprávnych hesiel. Čím viac rôznych znakov heslo obsahuje, tým je menšia pravdepodobnosť, že ho niekto uhádne. Preto v hesle používajme malé aj veľké písmená, číslice aj špeciálne znaky ako je bodka, výkričník, hviezdička … Čím viac znakov heslo má, tým lepšie. Ideálne ak je to skupina znakov, ktorá nedáva žiadny význam, napr. mJ88+JH&d!

 

Heslá typu 123456, heslo, Password, qwerty, abc123* naše konto neuchránia.

Heslo si treba nielen vhodne vybrať, ale si ho aj chrániť. Môžeme mať heslo, ktoré vyhovuje všetkým pravidlám, ale ak si ho nalepíme na monitor svojho počítača, nezabránime nepovolanému prístupu k našim údajom.

Pre každú službu iná identita?

Svetoví IT giganti ako sú Microsoft, Apple, Google, Facebook či Amazon sa predbiehajú v tom, kto ponúkne lepšie bezplatné služby a získa čo najväčší počet používateľov. Iba na Facebooku bolo v máji 2017 zaregistrovaných 1,94 miliardy používateľov. Počet aktívnych používateľov Google služieb Gmail a WhatsApp prekročil miliardu už v roku 2016. Tieto čísla sú ohromujúce. Preto mnohé ďalšie cloudové služby nevyžadujú vytváranie nových identít, ale môžeme sa k nim prihlásiť existujúcou identitou vo Facebooku, Googli či Microsofte. To znamená, že ak napr. pri prihlásení do e-shopu použijeme Facebook účet, e-shop požiada Facebook o overenie našej identity a ak Facebook našu identitu potvrdí, získame prístup k službám e-shopu.

Telegrafia a.s.
ADMINISTRATOR
Kto sme

Viac na preskúmanie